fredag 14 januari 2011

Vaniljcupcakes fyllda med hallonmousse toppad med glasscreme

Jag har alltid älskat att baka, dessutom gillar jag att pyssla och tror mig även vara lite konstnärligt lagd IOM mitt arbete som frisör. Så nu har jag hittat min nisch inom bakningen, nämligen cupcakes och tårtor...
Här kommer ett jättebra recept på vaniljcupcakes.
Vill du fylla dem med något, som jag gjorde med de här, med hallonmousse t.ex, så skär du bara ur som en kon ur muffinsen och nyper av en del av konen.
Fyll hålet och lägg sedan tillbaka konen som lock.





Oj, där blev det fel! Bloggar från telefonen och vet inte hur man tar bort...:) men då får lillprinsen och prinsessan oxå vara med på bild här.. Hihi!
Här kommer den tänkta bilden:


Muffinssmet

Står i receptet att det ska bli 6 stora eller 10 små med jag fick det till 12 normalstora.

3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
125 g smör, rumstempererat
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker

Blanda de torra ingr. utom socker och ställ åt sidan.
Vispa smör och socker pösigt och vitt, tillsätt äggen ett i taget.
Blanda i mjölken och de torra ingr. i smörblandningen och rör försiktigt.
Fyll muffinsformar till lite mer än hälften. Använd gärna muffinsplåt, då flyter de inte ut.
Grädda ca 20 min (prova med sticka) i 175 grader.


Hallonmousse

Det här receptet har jag lånat av Linda Runn (som gör så jättefina tårtor). Den här moussen är jättebra att ha som fyllning i tårtor. Enkel som bara den och god!

3 dl vispgrädde
250 g hallon (el. Jordgubbar)
3-4 msk marsansåspulver (för kall sås)
1,5 dl vaniljyoghurt

Mosa bären, häll i de andra ingr. och vispa tills det blir tjockt.
Går bra att utesluta yoghurten.


Glasscreme

Oxå jättebra tårtfyllning.

Blanda hälften marsansåspulver och vispad grädde.

Svårare än så var det inte.

Kram Åsa


Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar