torsdag 13 januari 2011

Bullbak...

God fortsättning på det nya året, hoppas alla har haft det skönt över alla helger med mycket gott att äta.
Lowa och jag blev sugna på att baka bullar häromdagen, så då kunde inget stoppa oss. :)

Det här receptet har jag fått av min kära vän och granne Katta som i sin tur har fått det av sin svärmor (tror jag).
En lite lyxigare variant av bulldeg med ägg och mycket smör, och ännu lyxigare blir dem om du fyller dem som jag gjorde med smör, vanilj, mandelmassa och vit choklad. Självklart kan du göra dem som vanliga kanel eller vaniljbullar också. Jag brukar då bre ut smör över degen jag kavlat ut och strö över kanel och socker eller vaniljsocker och socker.



Här kommer receptet!

1 liter mjölk
400 g smör
2 pkt jäst
2 st ägg
4 dl socker
2 tsk salt
2 msk kardemumma
Ca 2 kg vetemjöl

Smula jästen i en bunke eller assistent.
Smält smöret och häll sedan över mjölken. Kolla så att vätskan är fingervarm, häll i en del av den över jästen och rör så att den smälter. Knäck i äggen och tillsätt socker, kardemumma, och salt. Rör om och häll sedan i resten av vätskan.
Tillsätt mjöl lite i taget tills degen släpper från kanterna.
Låt jäsa 1 timme, baka ut och låt jäsa 30 min - 1 timme igen.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda ca 10 min i 225 grader.
Njut!!

Kram Åsa




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar