lördag 29 januari 2011

Äggtoddy

Ett tv-program som jag brukar försöka titta på är "Halvåtta hos mig". Tycker det är kul att få lite nya idéer och inte minst så är det ju kul att höra Helge Skogs kommentarer..
Förra veckan så var det ju från Västerås och då gjorde vinnaren en dessert som jag bara var tvungen att prova! Och jag kan säga att det var inte sista gången jag gjorde den...



Äggtoddy à la Mannerheim
4 port.

4 st äggulor
4 msk socker
2 dl vispad grädde
4 tsk florsocker
4 tsk nescafe
4 tsk kakao
4 msk cognac
4 st halva äggskal

Koka äggskalen.
Vispa äggulor och socker, vispa grädden och häll ner i äggblandningen. Häll upp i portionsglas och ställ in i frysen, tag ut en halvtimme innan servering och ställ i kylen. Precis innan servering- lägg på små öar av florsocker, kakao, och nescafe.
Häll 1 msk cognac i äggskalet och placera mitt i glaset.
Servera och låt gästerna hälla cognacen över desserten och blanda ihop allt.
Njut och må så gott!




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar