fredag 14 januari 2011

Min första sugarpastetårta

I höstas gick jag en kurs hos Kakburken där jag fick lära mig täcka och dekorera tårtor med sugarpaste. Det är verkligen kul och jag gör det så fort jag går tillfälle.


Den här tårtan gjorde jag till min kära bror och hans familj.
Tycker den blev riktigt bra för att vara min första, men oj vilken tid det tog att göra den! Pickligt med alla blommor men det är ju det jag gillar.

Det är chokladbotten och den är fylld med jordgubbsmousse och vit chokladganache.

Chokladtårtbotten, 20 cm form

50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Smöra och bröa en form.
Smält smöret med mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt, slå över mjölkblandningen och rör till en jämn smet.
Blanda och sikta de torra ingr. i smeten, rör om.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 35-40 min.

Chokladganache

Ca 180-200 g choklad
3 dl vispgrädde

Hacka chokladen, hetta upp grädden men låt den inte koka.
Rör ner chokladen och smält på svag värme, får INTE koka!
Häll över i bunke som går att vispa i. Låt stå kallt minst 6 tim.
Vispa upp till ett fluff.

Det här är en jättegod kombination kan jag lova!

Ha det gott!
Kram Åsa




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar