söndag 20 februari 2011

Kladdkakecupcake med chokladfudgesås och Italiensk marängsmörkräm


Har letat länge efter det ultimata receptet på kladdkakecupcakes både på webben och i receptböcker här hemma, har provat flera av dem och det är klart de varit goda men jag har saknat det där lilla extra.
Sen slog det mig att hade jag inte ett recept i min gamla hemmaskrivna receptbok som jag nästan glömt bort... Rota, rota, rota... Och där, där fanns det... Det fick full pott av de här hemma som fick provsmaka..:)



Man gör först som en vanlig smet som du gräddar en stund och medans de är i ugnen så kokar du en chokladkolasås. När du tar ut muffinsen så sjunker de de ner i mitten och bildar en grop, däri fyller du på med kolasåsen sen in i ugnen en stund igen.

Jag har även länge gått och väntat på att få prova och göra Italiensk marängsmörkräm, nu var det dags... Lite tidsödande men inte så farligt som jag trodde. God blev den och härlig att spritsa. Du kan använda den både som frosting och även till att spackla tårtor med.

Kladdkakecupcakes med
chokladfudgesås. Ca 20 st

100 g smör
75 g mörk choklad
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker

Smält smör och choklad i en kastrull.
Vispa ägg och socker pösigt, sikta ner resten av de torra ingr. och chokladsmöret. Rör försiktigt.
Skeda upp i formar, använd muffinsplåt för bästa resultat annars kan du ta aluminiumformar.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.
Gör såsen under tiden.

Chokladfudgesås

150 g smör
1,5 dl socker
3 msk grädde
3 msk mjöl
2 msk kakao

Blanda alla ingr. i en kastrull, låt massan sjuda upp under omrörning. Tag av kastrullen och ta ut muffinsen, skeda i såsen i gropen. (i bland kan det hända att du får trycka till lite för att få en grop)
Ställ in dem igen i 5 minuter.
Låt svalna innan du spritsar frostingen.
Receptet på den kommer från Sockertussen
Italian meruinge buttercream
Till 10-12 cupcakes

1/2 dl vatten
2,5 dl socker
1 dl äggvita
200 g smör
Ev. 1/2 tsk vaniljessens
Ev. 2-3 msk frukt/bärpure

Rör ihop socker och vatten och koka upp till 120 grader.
Vispa under tiden upp äggvitan fluffig och fast.
Häll i sockerlagen i äggvitan i en tunn stråle, vispa hela tiden.
Vispa tills marängen är rumstempererad, det tar ca 10 min. Tillsätt smöret i små klickar samtidigt som du vispar, den kan se lite grynig ut men fortsätt att vispa tills den blir slät.
Tillsätt ev. smaksättning.

Ha det gott! / Åsa








- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Nam nam!!

    Efter att jag har tryckt med verktyget Diamond så markerar jag med ett trubbigt verktyg, jag har ett dogbone-verktyg till detta.

    Mvh Linda Runn (LindaRunn.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Oj vad gott det låter! :-) Jättefin blev den dessutom!

    SvaraRadera